בעיות שינה אצל תינוק בן 4 חודשים-סיבות ודרכי הקלה

אם אתם הורים לתינוק בן 4 חודשים, קרוב לוודאי ששמתם לב שאיכות השינה של הקטנטן שלכם השתנתה לאחרונה. תינוקות רבים בגיל הזה חווים רגרסיה קשה מאוד: הם מפסיקים לישון בלילה, מתעוררים אינספור פעמים עם בכי קורע לב ומתקשים להירדם בלי בכי. לעתים קרובות הורים עייפים משתפים אותי שכל הרדמות של התינוק שלהם כרוכה במאמץ גדול מאוד, נמשכת המון זמן וזה מתסכל אותם נורא.

אם התופעות האלה מוכרות לכם-תמשיכו לקרוא את המאמר הזה עד הסוף ותקבלו הסברים והמלצות פרקטיות להקלה

בעיות שינה אצל תינוק בן 4 חודשים-הסיבות העיקריות:

1בעיות שינה אצל תינוק בן 4 חודשים לעתים מופיעות אחרי לידה קשה, ארוכה או מהירה מאוד, או לידה עם התערבות.

תינוקות שעברו לידה קשה או ארוכה מאוד, נולדו בניתוח או בלידה עם התערבות (וואקום או מלקחיים), לרוב מתקשים להסתגל לעולם החדש. לעתים ההורים שמים לב שהשינה של הקטנטן שלהם מתחילה להשתבש כבר סביב גיל חודשיים, או מיד אחרי הלידה, אך בגיל 4 חודשים התופעות של אי שקט ובעיות שינה מגיעות לשיא אצל רוב הקטנטנים.

2-משבר גיל 4 חודשים קשור להתפתחות מוטורית.

בגיל הזה התינוק שלכם מתחיל לשלוט בגופו. הוא הופך להיות פעיל וערני יותר וזה עלול לשבש את שנתו. תינוקכם כבר יכול להושיט את ידו ולתפוס צעצוע, או לגעת בפנים שלכם כאשר אתם יושבים קרוב אליו. חלק מהקטנטנים כבר מתחילים להתהפך מהבטן לגב וחזרה וזה עלול להעיר אותם בלילות או להקשות על ההרדמות שלהם.

3-התפתחות שכלית ורגשית וגם המעבר ממצב של תלות מוחלטת לעצמאות עלולים לגרום למשבר גיל 4חודשים. 

אם הקטנטן שלכם הוא תינוק ערני וסקרן, בגיל הזה הוא הופך לתינוק שמודע הרבה יותר לסביבתו. הוא קולט מידע רב ולא תמיד יודע כיצד לפענח אותו. קשה לו להבין מה עובר עליו, אך הוא עלול להתלהב ולהתרגש מכל דבר שהוא רואה ושומע, ונוטה להתנגד לשינה, כי ברור לו שכשהוא יירדם הוא עלול לפספס משהו מעניין.

4-שינויים ומעברים עלולים לגרום למשבר גיל 4 חודשים.

כשאימא חוזרת לעבודה לאחר חופשת לידה והקטנטן נכנס למעון, הוא עלול לחוות משבר גיל 4 חודשים. גם המעבר מעריסה למיטת תינוק או כל שינוי אחר עלול לגרום לשיבושי שינה אצל חלק מהתינוקות. 

אם הקטנטן שלכם תמיד נרדם לבד ופתאום אתם רואים שהוא ישן פחות במהלך היום, מתעורר אחרי 15-20 דקות, מתעורר כל הלילה, או מתקשה להירדם, כנראה מדובר במשבר גיל 4 חודשים.

רוב ההורים שמנסים לשפר את המצב ללא עזרה מקצועית לא רואים שיפור, זהו מצב נפוץ מאוד. לכן אם אתם רואים שעברו כבר 2-3 שבועות ועדיין אין שינוי לטובה ואיכות השינה שלו רק הופכת ליותר גרועה-שווה לבדוק לעומק מה היא הסיבה לקושי. כדאי לקבל פתרונות והכוונה מקצועית שתאפשר לכם למנוע הדרדרות נוספת במצב. כך תחסכו מעצמכם המון תסכול, עייפות ולילות לבנים בעתיד. אם תמתינו שהזמן יעשה את שלו ייתכן מאוד שתרגישו שהשינה של הקטנטן הופכת ליותר קלה ופחות איכותית.משבר גיל

בעיות שינה אצל תינוק בן 4 חודשים - מי הם הקטנטנים שעלולים לחוות קשיי שינה בעתיד?

  1. תינוקות שרגילים להירדם עם עזרה ביום ובלילה.

קטנטן שנרדם תמיד בהנקה או עם בקבוק, בנדנוד בידיים או בעגלה, על כדור פיזיו או במנשא, עלול להתחיל להתעורר המון ביום ובלילה בגיל 4חודשים כדי לקבל שוב עזרה. 

  1. תינוקות שאין להם סדר יום שמתאים לגילם עלולים לחוות משבר שינה בגיל 4 חודשים.

שינה של קטנטנים בגילאים 3-4 חודשים עדיין לא דומה לשינה של מבוגרים ובנויה ממחזורים של 40-45 דקות. אתם בוודאי מכירים את המצב שבו הקטנטן שלכם מתעורר אחרי 20-40 דקות ואינו מצליח לחזור לשינה, למרות שהוא נראה עייף. זה קורה בגלל שהמנגנון שאחראי על וויסות שעות השינה (השעון ביולוגי) מתפתח ומגיע לבשלות לקראת גיל 5 חודשים. בתקופה הזאת הקטנטן זקוק לעזרתכם כדי לחזור לשינה ולהמשיך לישון ברוגע.

  1. בעיות שינה בגיל 4 חודשים מתעצמות אצל תינוקות עם טונוס שרירים גבוה.

אם הקטנטן שלכם מתקשה להתרפק ולהרפות את השרירים, אם הוא לא מסכים לערסול ולא יודע להניח ראש או לא נינוח בשכיבה על הבטן-שווה לבדוק האם מדובר בטונוס שרירים גבוה. הכנסו לכאן כדי לקרוא עוד על טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות.  

מקובל לחשוב שעד גיל 5 חודשים אין מה לעשות כדי לשפר את השינה של התינוק ושל ההורים אך זה רק מיתוס.

האמת היא שאפשר לשפר את המצב ולהגיע להקלה מסוימת כבר בגיל 4 חודשים- אך זה ידרוש מכם המון סבלנות והתמדה וכמובן -כלים מתאימים.

בעיות שינה אצל תינוק בן 4 חודשים -3 כללים ליצירת הרגלי שינה בריאים:

  1. אם הקטנטן חווה משבר גיל 4 חודשים, מומלץ להרגיל אותו להרדמות עצמאית ללא עזרה.
    אם הקטנטן תמיד נרדם בהנקה, עם בקבוק, נדנוד בעגלה, על הכדור או במנשא- אני ממליצה לכם להתחיל לאט לאט ללמד אותו להירדם לבד, אך חשוב לבחור בשיטה עדינה, הדרגתית, ללא בכי והכי חשוב לוודא שהקטנטן מוכן לתהליך.  
  2. בעיות שינה אצל תינוק בן 4 חודשים – איך ליצור סדר יום בהתאם לגיל התינוק?
    סדר יום לתינוק בגיל 4 חודשים אמור לכלול 4 תנומות יום, כאשר הוא מגיע לכ 4 וחצי-5 שעות שינה בסה"כ. רצוי ללמד אותו לישון בשעות קבועות ואם הוא עדיין ישן תנומות מאוד קצרות, כ20-30 דקות-כדאי לנסות להאריך את התנומות.
  3. מומלץ להקפיד על שגרה שכוללת טקס קבוע לפני השינה.
     טקס קבוע מעניק לקטנטן תחושת ביטחון, ומאפשר לו להגיע להרדמות רגועה ונעימה יותר. טקס לילה טוב אמור לכלול ארוחה, אמבטיה, סגירת תריס. 

 לסיכום:

אם תינוקכם חווה משבר גיל 4 חודשים, הוא מתעורר המון בלילה, או ישן תנומות קצרות מאוד במהלך היום, ונראה עייף כל היום, כדאי שתדעו שאפשר להקל עליו ועליכם. אפשר לקבל כלים והכוונה מקצועית כדי לצאת ממעגל של עייפות, כאשר אתם כל היום עסוקים בשאלה איך ומתי להרדים את הילד, ומתמודדים עם יקיצות רבות בלילה. חלק מההורים מחכים עד שהתינוק מגיע לגיל 5-6 חודשים, לעומתם ישנם הורים שלא מוכנים לחכות ולסבול ומגיעים אלי לייעוץ כבר בגיל 4 חודשים ומגיעים לתוצאות נהדרות ההחלטה היא תמיד שלכם. 

אם אתם מחפשים פתרונות להקלה על המשבר שינה בגיל 4 חודשים או מניעת בעיות שינה בעתיד –

אני כאן בשבילכם בכל שאלה והתלבטות!

למידע נוסף צרו איתי קשר כאן או בהודעת ווטסאפ 

 **המאמר הזה נכתב בלשון זכר אך מתייחס לשני המינים.

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

4 תגובות
  1. מורן רויטר

    אלה שלום,קראתי את המאמר שלך בעקבות תשובה שרשמת לאמא אחרת בקבוצת טיפת חלב. בני בן חודש וחצי ונרדם מצוין על הידים אך כשמניחים אותו במיטה מתחיל לעשות רעשים מתוך שינה ותזוזות של הידים והרגלים מתןך שינה כפי שרשמת במאמר, אך הוא בן חודש וחצי!!! האם הפתרונות שרשמת במאמר רלונטים אליו? אשמח להצע בנושא. תודה רבה

  2. ella

    מורן שלום רב!
    תינוקות רבים לא מצליחים להירדם ללא עזרה של מבוגר בגילאים האלה. רובם מתקשים בהרדמות ללא ידיים
    עד גיל 4-5 חודשים וזה בסדר, הם זקוקים לידיים אוהבות ולחיבוק כי הם קטנים וקשה לה:).
    אפשר ומומלץ לעטוף אותו לפני שינה בשמיכה רכה ונעימה.
    כמובן כל השיטות שכתבתי במאמר יתאימו לך ולתינוקך.
    את מוזמנת לשתף אותי בהמשך האם יש הקלה.
    אלה גרשטיין

  3. ורה

    אלה שלום
    יש לי תינוקת בת 6 חודשים ובחודש האחרון היא הפסיקה להרדם לבד במיטה רוצה רק על הידיים גם שנרדמת על הידיים ואני מעבירה רוצה למיטה היא ישר מתעוררת בוכה או שנרדמת ל 20 דק' עד חצי שעה ועם משאירים אותה על הידיים לישון היא יכולה לישון שעה שעה וחצי שאלה שלי מה אלי לעשות הנוסע זה כי מי תחילת חודש מנסה הכל שתירדם לבד אבל ללא הצלחה תודה מראש

  4. ella

    ורה יקרה, המצב שתיארת מאוד נפוץ אצל קטנטנים בגילאים האלה. לפי התאור שלך נראה שהילדה התרגלה להרדם בידיים ולישון בידיים, כי זה מאוד מרגיע ונעים…ההרגל הזה ימשיך להתחזק אם לא תעברי תהליך הדרגתי ולא תלמדי אותה להרדם ללא עזרה. כדי להגיע להרדמות עצמאית תצטרכי לעבור המון שלבים, חשוב להתאים את השלבים האלה לילדה שלך. אם את מעוניינת ללמוד איך להגיע לשיפור משמעותי לאט לאט ובלי לתת לילדה לבכות, את מוזמנת לפנות אלי בווטסזאפ כאן http://bit.ly/2WWDBFL או בפרטי, אשמח לעזור לך!

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
דילוג לתוכן