תינוק לא ישן בלילה -7 כללי זהב שיעזרו לכם להקל על תינוקכם בלי בכי

אם אתם הורים לתינוק שלא ישן בלילה, קרוב לוודאי אתם עייפים ומרגישים שקשה לכם לקום בבוקר, וזה מתסכל אתכם. כיועצת שינה וותיקה פגשתי אלפי משפחות שמתמודדות עם מחסור חמור בשעות שינה בגלל שהקטנטן שלהם מתעורר אין ספור פעמים בלילה, בוכה ולא מצליח לחזור לשינה בלי בקבוק, הנקה או נדנודים בידיים, בעגלה ועוד. אם המצב הזה מוכר לכם-אתם לא לבד.

תינוק לא ישן בלילה- 8 סיבות עיקריות:

  1. התינוק עייף כל הזמן-הוא מפהק ומשפשף עיניים ומתלונן כל היום.
    כשתינוקכם מגיע לעייפות יתר, השינה שלו בלילה עלולה להפוך ללא רגועה. לעתים הורים מדווחים שהתינוק שלהם זז הרבה, מתפתל ומשנה תנוחות, מקטר ובוכה מתוך שינה. ייתכן וגם אתם שמים לב שהקטנטן שלכם נראה מאוד מאוד עייף, ולמרות זאת כמעט ולא ישן כל היום ומתעורר בלילה כל שעה-שעתיים עם בכי וצרחות.

  2. תינוק לא ישן בלילה אם סדר היום שלו לא מתאים.
    אם הקטנטן שלכם ישן בשעות לא מתאימות, או ישן תנומה אחת ביום במקום שתיים או שלוש, הוא עלול להתעורר בלילה עם בכי רב. 

  3. תינוק לא ישן בלילה אם תנאי הסביבה לא מאפשרים לו שינה רגועה.
    אם חשוב לכם ללמד את הקטנטן לישון לילות שלמים תקפידו על טמפרטורה נעימה בחדר, ותוודאו שהמצעים והבגדים נוחים לו, לפני שהפעוט הולך לישון. 

  4. תינוק לא ישן בלילה אם הוא תמיד נרדם עם עזרה.
    אם הקטנטן זקוק לנדנודים ממושכים בידיים, בעגלה או במיטה, דורש הנקה, בקבוק, או כל עזרה אחרת כדי להירדם, קרוב לוודאי גם בלילה הוא יתעורר עם בכי בציפייה שתעזרו לו לחזור לשינה. 

  5. חרדת נטישה.
    כשתינוק חווה חרדת נטישה, הוא ידרוש המון יחס ותשומת לב במהלך היום, וכתוצאה מכך השינה שלו בלילה עלולה להשתבש. לכן חשוב להעניק לו המון חיבוקים ואהבה בתקופה הזאת ולזכור שהיא עוברת בד"כ אחרי כחודש-חודשיים.

  6. כאבים בגלל צמיחת שיניים.
    כשתינוק סובל מכאבי שיניים בד"כ השינה שלו בלילה לא תהיה רגועה, כי כאבים בד"כ מתעצמים בלילה. אם הקטנטן סובל ומתעורר המון, מותר לתת לו לעתים תרופה נגד כאבים, או למרוח ג'ל מרגיע על חניכיים. רצוי להתייעץ עם רופא לפני שימוש בתרופות משככי כאבים.  

  7. מחלות, צינון ומצבי בריאות שגורמים לשיבושי שינה.
    כשהתינוק סובל מכאבים או אי נוחות בגלל מחלה שמלווה בנזלת, חום גבוה, או גירודים, הוא עלול להתעורר בלילה עם בכי. מומלץ להיות קשובים לצרכים שלו ולתת לו מענה מידי בימי המחלה.

  8. תינוק לא ישן בלילה כשהוא עובר רגרסיה.
    כל תינוק עובר כל כמה חודשים קפיצה בהתפתחות, שעלולה לגרום לרגרסיה בשינה. רוב המשפחות שעבדתי איתן עד היום מדווחות ששינת הילד/ה שלהם בלילות בתקופת רגרסיות השתבשה לגמרי ומלווה בהמון יקיצות ובכי רב. לצערי לעתים קרובות המצב אחרי הרגרסיות הולך ומחמיר, אם ההורים לא עושים שינוי בהרגלי השינה ובסדר היום של הפעוט, לכן מומלץ לקבל כלים והכוונה ולא לחכות שהזמן יעשה את שלו. 

תינוק לא ישן בלילה -מדוע חשוב לטפל בתופעה הזו?

מחקרים רבים מראים שחוסר שינה בלילה פוגע בגדילת התינוק, מכיוון שבלילה מופרש הורמון גדילה, שאחראי על הגדילה התקינה של קטנטנים. עייפות גדולה אצל ילדים עלולה ליצור דפוסי התנהגות של חוסר שקט, עקשנות ועצבנות, וכן בעיות של קשב וריכוז בגיל בוגר. מחקרים רבים מראים שתינוק שלא ישן בלילה עלול לחלות הרבה יותר מילד שישן טוב, מכיוון שחוסר שינה בלילה גורם גם לחולשה וירידה בתפקוד של מערכת החיסון.

כשתינוק לא ישן בלילה גם ההורים סובלים. העייפות המצטברת גורמת לנו לירידה במצב רוח, לתחושת ייאוש, תסכול וחוסר סבלנות. הורים שלא ישנים בלילות מדווחים בד"כ על קושי לתפקד בבית ובעבודה. ואם זה לא מספיק, אנשים שלא ישנים בלילות תקופה ארוכה נמצאים בקבוצת סיכון למחלות שונות(לדוגמה מחלות לב, סכרת, דיכאון, סרטן), ירידה בזיכרון ובריכוז, ועוד. 

תינוק לא ישן בלילה-7 כללי זהב והמלצות להקלה:

1-כדי להגיע לפתרונות הטובים ביותר לבעיות שינה אצל תינוקות תמיד כדאי לבדוק לעומק מהם הגורמים העיקריים לבעיה ולטפל בה מהשורש, כי טיפול בסימפטומים לא יהיה מספיק יעיל ועלול להביא לרגרסיה לאחר סיום התהליך.

2- חשוב לאפשר לקטנטן שלכם שינה טובה במהלך היום, בהתאם לצרכים האישיים שלו, כדי שלא יגיע לעייפות יתר. עייפות היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר, בגללה התינוק מסרב להירדם, או מתעורר המון בלילות.

3- אם התינוק לא ישן בלילה, תקפידו על סדר יום שכולל טקס שינה קבוע בערב. רצוי גם להרדים אותו ולתת לו ארוחות בשעות קבועות. עקביות בהתנהלות שלכם תעניק לתינוקכם תחושת ביטחון ותאפשר לו להירדם ולישון לילות שלמים ברוגע.

4- תלמדו את הקטנטן להירדם ללא עזרה. קרוב לוודאי הוא לא יצליח לישון טוב בלילה אם אתם מרדימים אותו בידיים, בהנקה, בעגלה וכדומה. לרוב, תינוק שלא נרדם לבד אלא עם עזרה, יתעורר במהלך הלילה כל הזמן ויבקש שוב ידיים, הנקה, בקבוק ועוד, בכדי לחזור לשינה.

5-אם תינוקכם מתקשה להירדם ולא ישן בלילות, כדאי לבדוק אם הוא חווה רגרסיה בשינה, שקשורה לגילו. ידוע ממחקרים, שרגרסיות של גיל 4 חודשים, 9-10 ח', גם בגילאי 18 ח' ושנתיים משבשות את השינה בצורה מאוד משמעותית. 

תינוק שחווה רגרסיה זקוק להמון אהבה ומענה מתאים, בכדי להקל עליו ולעזור לו לצאת מהמצב. ישנם הורים שמנסים להחזיר את התינוק לשינה בשיטות כמו 5 דקות, אך מניסיוני, הדבר עלול לגרום לבעיות שינה הרבה יותר קשות. לכן אני ממליצה לשנות את מצב בעזרת שיטה עדינה, בלי בכי

6-מומלץ ליצור תנאים מתאימים לשינת התינוק. 

אי נוחות בגלל חיתול מלא, טמפרטורה גבוהה מדי, או נמוכה מדי לא מאפשרים לקטנטנים לישון טוב בלילה. תינוקות רבים מתקשים לישון ברוגע כשהשמש זורחת והחדר מלא אור. כדאי לדעת שחלק מהקטנטנים ישנים יותר טוב בחושך, לכן מומלץ להחשיך את החדר לפני שתתחילו להרדימו במהלך יום. 

7-תינוקות עם טונוס שרירים גבוה מתעוררים הרבה יותר בלילות.

אם אתם מתמודדים עם תינוק שלא ישן בלילה ומתקשה להירדם, כדאי לבדוק אם אינו סובל מטונוס שרירים גבוה. תינוק עם טונוס שרירים גבוה מתקשה להרפות את השרירים בכדי להירדם, ולכן כל הרדמות שלו הופכת לקשה, מלווה בבכי והתנגדות וכתוצאה מכך הוא יתעורר המון בלילה. חשוב לדעת שאפשר להקל על תינוק עם טונוס שרירים גבוה בעזרת עיסוי מרגיע ותרגילים בהתאמה אישית במטרה לעזור לו להרפות שרירים ולעבור ממצב ערות לשינה.

לסיכום: במאמר הזה קיבלתם כלים פרקטיים ומגוונים שיעזרו לכם להקל על תינוק שלא ישן בלילה. אם אתם ניסיתם כבר כמה שיטות ללא הצלחה, וחשוב לכם למצוא פתרונות מעשיים ויעילים להקלה על הקטנטן שלכם-אני כאן בכדי לעזור לכם!

התקשרו אלי כדי לקבל פרטים על השיטה הייחודית ויעילה, בעזרתה מאות הורים עייפים חזרו לשינה רגועה בלילות.

אשמח לעזור לכם, כדי להגיע אלי צרו איתי קשר בעמוד צור קשר או שלחו לי הודעה כאן או שלחו לי הודעה בווטסאפ

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
דילוג לתוכן