בעיות שינה אצל ילדים בגיל שנה וחצי

רגרסיה בשינה בגיל 18 חודשים היא אחת הרגרסיות הקשות שמתרחשות בשנים הראשונות לחיי הילד ועלולה להגיע בתקופה בין הגילאי 20-15 חודשים. הסיבה העיקרית להופעת הרגרסיה היא הקפיצה הגדולה בהתפתחות שכל הילדים עוברים בתקופה הזאת, אך זאת לא הסיבה היחידה. הילדים בגיל הזה מתחילים להיות יותר ערניים לסביבה, לקלוט מה קורה ולהבין איך העולם מתנהל. הם לומדים להתעקש ולהתנגד לכל דבר שלא מתאים להם, ולהשיג את מבוקשם בדרכים יצירתיות, לעתים עם בכי וצרחות…

הורים שמגיעים לקליניקה שלי מדווחים בד"כ על החמרה גדולה בשינה של הפעוט ביום ובלילה. 

בעיות שינה אצל ילדים בגיל שנה וחצי באות לידי ביטוי בדרכים שונות ומגוונות:

  1.  קשיים גדולים בהרדמות. 

חלק מהפעוטות מתחילים פתאום להתנגד להרדמות בצורה נחרצת. רוב ההורים משתפים שהילד שלהם לא נראה עייף ולא מצליח להירדם עד שעות מאוחרות של הלילה ותמיד נכנס לשינה אחרי בכי והשתוללות שנמשכים שעה-שעתיים. 

ילדים אנרגטיים וערניים וגם פעוטות דעתנים ועקשנים מתקשים להירדם ברוגע, כי הם רוצים להיות מעורבים בנעשה סביבם וכל ניסיון להרדים אותם עלול לגרום להתנגדות גדולה מאוד. לעתים נראה שהם פשוט חוששים לפספס משהו חשוב או מעניין ומנסים להתנגד בכל הכוח לכל ניסיון להרדמות

  1. בעיות שינה אצל ילדים בגיל שנה וחצי-הילד מתחיל להתעורר אין ספור פעמים בלילה.

סיבה נוספת שגורמת להורים לפנות אלי לייעוץ שינה היא היקיצות התכופות בלילה. פעוט עלול להתעורר בבכי קורע לב ולדרוש מים, הנקה, חיבוק, ליטוף, נדנודים בידיים ועוד. ילדים שעברו כבר למיטת מעבר עלולים להגיע למיטת הורים, בכדי לישון עם ההורים עד הבוקר. הורים עייפים משתפים אותי שהכי קשה להם להתמודד עם המצב, כי כל ניסיון להחזיר את הפעוט למיטתו עלול לגרום לבכי והתנגדות, וזה מתיש את הילד ואת ההורים.

  1. הילד מתעורר מוקדם מאוד בבוקר עם חיוכים, שמח וערני לגמרי.

ישנם ילדים שמתעוררים סביב השעה 4-5 ומתחילים לצחוק, להשתולל, 

ודורשים לצאת לסלון כדי להתחיל את הפעילות היומית. לעומתם ישנם פעוטות שמתעוררים עם בכי, קיטורים, נראים עייפים ולא מרוצים, ולמרות כל זאת לא מוכנים להירדם בחזרה. כשהפעוט מתחיל את היום שלו בשעות המוקדמות, לפני שהשמש זורחת, זה עלול להשפיע על מצב הרוח שלו, על ההתנהגות שלו ועל איכות השינה שלו במהלך היום, כי הוא עלול להיות עייף כל היום.

סיבות לבעיות שינה אצל ילדים בגיל 18 חודשים:

  1. קפיצה בהתפתחות רגשית ושכלית של הילד.
    לעתים הילד חווה משבר גדול. מצד אחד הוא רוצה להמשיך להיות התינוק הקטן של אמא, להיות צמוד אליה, ולקבל המון חיבוקים ונחמה בידיים.
    מצד שני בא לו כבר להראות לכולם שהוא בוגר, ויכול הכל, כך שברגעים מסוימים הוא מתחיל להתרחק טיפה מאמא ולנסות לעשות דברים לבד, כאשר הוא מתעקש שאף אחד לא יעזור לו.
    המצבים האלה עלולים לבלבל מאוד את הילד ואת ההורים, אך עם הזמן תחושת הביטחון שלו מתחזקת והילד הופך ליותר עצמאי.
  1. על הקשר בין בעיות שינה אצל ילדים בגיל 18 חודשים ומחסור בשעות שינה ועייפות.
    לעתים קרובות פעוטות בגיל הזה פשוט לא מוכנים לישון בצהריים ומנסים לעשות הכל כדי להמשיך עם הפעילות, במקום לישון שנת צהריים. כתוצאה מכך העייפות שלהם לקראת הערב בד"כ הופכת למאוד קשה ואז הילד לא מצליח להירדם בלי בכי וצרחות. גם אם הפעוט ישן מעט מדי במהלך היום ומתעורר אחרי תנומה קצרה, הוא עלול להתעורר המון בלילה או להירדם מאוחר מאוד בלילה, אחרי בכי. 
  2. שינוים בהתנהגות ורצון לבדוק גבולות
    ייתכן ואתם שמים לב שהילד שלכם מתחיל לדרוש דברים ולהתעקש עליהם, או נכנס להתקף של בכי וצרחות אם אמרתם לו את המילה "אסור" או "לא". אם זה מוכר לכם-כנראה הקטנטן שלכם נכנס כבר לגיל המרד הראשון-זה עלול לקרות הרבה לפני הגיל השנתיים. תהיו סבלניים, זה לא יימשך לנצח.
  3.  חרדת נטישה
    הורים משתפים אותי שהפעוט שלהם מתלונן ומקטר המון, הוא לא מוכן לשחק לבד, וכל ניסיון שלהם להתרחק ממנו גורם לבכי קורע לב. חשוב לדעת שגם פעוטות בגיל הזה חווים לעתים קרובות חרדת נטישה, ופחדים, שעלולים להגביר את הקושי שלהם להירדם או לישון ברוגע.
  4.  שינויים ומעברים כמו מעבר לחדר אחר/מיטת מעבר, כניסה לפעוטון חדש.
    כשהפעוט עובר תקופה של שינויים, השינה שלו עלולה להשתבש, זה קורה בהמון משפחות. הסיבה לכך היא חוסר בטחון שהילד חש והמצב הזה גורם לו להתנגד לשינה במקום החדש, או להיות בחוסר שקט ולהתעורר המון בלילה בימים הראשונים. בהמשך תקבלו המלצות להקלה על הילד ועל עצמכם בתקופת ההסתגלות לשינויים.
  5. שינויים במשפחה כמו הריון של אמא, לידת אח/אחות.
    אם אתם לקראת לידה או אחרי לידת תינוק נוסף, קרוב לוודאי שמתם לב שההתנהגות של הילד הבכור שלכם וגם דפוסי השינה שלו השתנו. ייתכן מאוד שהוא התחיל להתעורר עם בכי היסטרי בלילה, ונראה לכם שכל ניסיון להרגיע אותו בידיים או בנענועים לא עוזר, הילד צורח עם עיניים עצומות. הילד עובר משבר גדול וזקוק להמון חום ואהבה.

המלצות להקלה על בעיות שינה אצל ילדים בגיל 18 חודשים:

  1. תקפידו על טקס לילה טוב כדי לאפשר לילדכם הרדמות רגועה ובשעה מתאימה.
  2. זכרו שהרדמות ללא בכי וללא התנגדות תאפשר לילדכם לישון כל הלילה ברצף בלי לבכות.
  3.  דברו איתו קצר ולעניין. שיחות ארוכות וניסיונות לשכנע אותו עלולים להביא לתגובה הפוכה, הילד עלול להתעקש ולעשות דווקא.
  4.  חשוב שתלמדו להציב גבולות ברורים ולהגיב בצורה נכונה להתקפי זעם וכל התופעות הנוספות של "גיל המרד הראשון" שלעתים מתחיל די מוקדם, אחרי גיל שנה…

לסיכום:

כשמדובר בבעיות שינה אצל ילדים בני שנה וחצי לעתים נראה שבלתי אפשרי למצוא את הדרך הטובה ביותר להביא להקלה משמעותית במצב. 

לעתים ההורים זקוקים לעזרה, תמיכה והכוונה מקצועית כדי לצאת ממעגל של עייפות ומחסור בשינה ולחזור לשינה טובה בלילות, כי טיפול בבעיות שינה אצל ילדים בגיל הזה עלול להיות לא פשוט ודי מאתגר. 

אם אתם רוצים לעזור לילדכם ולאפשר לו ולכם לישון כל הלילה ברצף בלי לבכות- אשמח לעזור לכם!

ניתן ליצור איתי קשר בווטסאפ או כאן ולקבוע שיחת ייעוץ אישית.

מאחלת לכם המון לילות שקטים ורגועים!

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
דילוג לתוכן