טונוס שרירים גבוה
אצל תינוקות

"התינוקת שלי בת 8 חודשים והיא  מתקשה מאוד להירדם. גם כשהיא כבר נרדמת בידיים שלי- היא מתעוררת לאחר רבע שעה. היא ילדה סקרנית וערנית מאוד, כל הזמן נמצאת בתנועה ולא רגועה רוב היום". 

"הילדה המדהימה שלי מתפתחת מהר מאוד, היא מתהפכת מגיל 3 חודשים, מגיל 6 חודשים היא נעמדת והיום בגיל 7ח' היא כבר מנסה לעשות צעדים ראשונים…כולם מתלהבים ממנה, אך כשאני מספרת כמה קשה לי להרדים אותה ולהרגיע את הבכי שלה בלילה, אף אחד לא מבין על מה אני מדברת." 

"אני שמה לב שהילדה שלי לא רגועה, היא בוכה ומתלוננת כל היום. אני מרגישה שמשהו עובר על התינוקת שלי, אך לא יודעת איך להקל עליה…"

המשפטים האלה חוזרים על עצמם כל יום בשיחות שלי עם הורים עייפים שפונים אלי לייעוץ אישי בקליניקה, ובשיחת טלפון. 

האמת, גם אני כאמא צעירה הייתי במצב הזה בדיוק עם בתי הבכורה: כולם התלהבו מההתפתחות המהירה שלה, כי היא התחילה להרים את הראש מיד אחרי הלידה, כבר בגיל 6 חודשים היא למדה לעמוד, בגיל 7ח' התחילה לעשות את הצעדים הראשונים. אז כולם התלהבו, גם רופא הילדים, אבל אף אחד לא ידע להסביר לי למה כל כך קשה לה להירדם, ומדוע היא מתעוררת כל לילה לפחות 10 פעמים. לצערי הרופאים לא הצליחו לאבחן שיש לה טונוס שרירים גבוה, למרות שהיו לה כל הסימנים. היום, אחרי שעברתי מסע ארוך ומאתגר, למדתי המון הכשרות מקצועיות מעמיקות על שינה, תזונה והתפתחות תינוקות, ועשיתי אלפי תהליכים מאוד מוצלחים עם משפחות עם תינוקות עם טונוס שרירים גבוה, אני יודעת בוודאות שאבחון מוקדם וטיפול מקצועי יכולים למנוע המון דאגות, לחץ ולילות לבנים.

טונוס שרירים הוא מתח של השרירים במצב מנוחה. תינוקות נולדים עם טונוס שרירים תקין, גבוה או נמוך. טונוס שרירים תקין מאפשר תנועתיות טובה וטבעית של השרירים ומעברים קלים ממצב למצב (מישיבה לזחילה, מעמידה לישיבה ועוד). כשתינוק נולד עם טונוס שרירים גבוה, אנחנו נראה שרירים חזקים מאוד ונוקשות בתנועה. מצב זה עלול לגרום לשיבושים בהתפתחותו המוטורית של התינוק, ולגרום לקשיי שינה ביום ובלילה (קושי להירדם או התעוררויות רבות בלילה, שינה לא איכותית, כאשר הקטנטן מתעורר מכל רחש קטן ועוד). כמו כן, מתח שהצטבר בגוף התינוק עלול אף הוא להשפיע על התנהגותו (על ידי גרימת חוסר שקט, בהלה, רגישות לרעשים ועוד). לכן, חשוב מאוד לזהות את הסימנים של טונוס שרירם הגבוה אצל תינוק ולטפל בו בהקדם, על מנת להקל על אי שקט ובעיות שינה, ולאפשר לתינוק להתפתח בצורה טובה ביותר.

הסימנים העיקריים לטונוס שרירים גבוה אצל תינוקות הם:

  1. התינוק נראה חזק ומתוח מאוד.

קרוב לוודאי תרגישו שהשרירים של הפעוט שלכם חזקים מאוד למגע, ואפילו יש נוקשות והחזקה. במקרים מסוימים זה נראה שגוף שלו מתוח כמו קפיץ. 

  1. הפעוט לא רגוע, וחסר שקט רוב היום.

ייתכן מאוד שתשימו לב שהקטנטן מרבה לקטר או לבכות ללא סיבה ברורה, גם כשאתם מחזיקים אותו בידיים או במנשא. הסיבה לכך היא חוסר איזון בשרירים והמאמץ שהתינוק שלכם משקיע בתנועה, כי השרירים שלו לא מצליחים להגיע להרפיה. 

  1. טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות גורם לקשיי שינה.

הורים לתינוקות עם טונוס גבוה משתפים שהפעוטות שלהם ישנים מעט מאוד במהלך היום ומתעוררים בבכי כל הלילה. בנוסף הם לא מוכנים להירדם, כאילו הם מפחדים לפספס משהו מעניין ומסקרן, אפילו כשהם נראים מאוד עייפים הם "נלחמים" עם עצמם כדי לא להירדם 

  1. טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות משפיע על איכות השינה שלהם.  

רוב התינוקות עם טונוס שרירים גבוה מתעוררים מכל רחש קטן, לדוגמה כשההורים נכנסים לחדר, כשפותחים ברז מים במטבח, או סוגרים דלת. הורים רבים מדווחים שהם נאלצים ללכת על קצות האצבעות כשהקטנטן ישן כדי שלא יתעורר כל כמה דקות.  

  1. התינוק ערני וסקרן מאוד.

אחד המאפיינים של תינוקות עם טונוס שרירים גבוה הוא הנטייה שלהם להגיב לכל גירוי קטן, לכל שינוי, כי המוח שלהם נמצא כל הזמן במצב של קליטה. הם חוקרים את העולם כל הזמן, מתעניינים מאוד בסביבה ומקבלים אין ספור גירויים שלא נותנים להם להירדם ברוגע ולישון בנחת.

  1. תינוק נמצא בפעילות ותנועה מתמדת.

 "הילד שלי לא נח לרגע", "הילדה שלי בתנועה כל היום"-אלה המשפטים שאני שומעת כל יום מההורים עייפים. פעלתנות גדולה במהלך רוב שעות היום מאפיינת את רוב התינוקות עם טונוס שרירים גבוה, והיא מהווה את הסיבה העיקרית לבעיות שינה אצל התינוקות האלה. 

  1. מה הקשר בין טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות ונטייה לבהלה, חרדת נטישה ועוד?

הניסיון שלי מראה שתינוקות עם טונוס שרירים גבוה נבהלים המון, הם חווים בד"כ חרדת נטישה ,או חרדת זרים בצורה יותר קשה ביחס לבני גילם. 

  1. האם גם הילד שלכם מסרב או מתקשה לשהות בתנוחת ערסול?

אחד הביטויים הקלאסיים של טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות הוא ההתנגדות להישאר בתנוחת ערסול. הניסיון לערסל תינוק עם טונוס גבוה ברוב המקרים יביא לבכי, קיטורים וצרחות. 

  1. התנגדות לשכיבה על הבטן.

ייתכן שתרגישו שהקטנטן שלכם מתקשה לשכב על הבטן, להניח את ראשו ולהתרפק. לעתים הקטנטן אולי יעדיף לשכב על הבטן בתנוחת אווירון עם ידיים ורגליים מורמות, וזה יגרום לאי שקט ובכי רב…

  1. התינוק מקשית את הגב לאחור. 

סימן נוסף הוא הקשתה גדולה בגב, עם זריקת הראש לאחור, בעיקר כאשר התינוק חווה תסכול או מתרגז.

  1. טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות והתפתחות מהירה.

רוב הקטנטנים עם טונוס גבוה מתפתחים מהר מאוד לגילו, לעתים קרובות הם מדלגים על שלבי התפתחות, כמו זחילה או התהפכות.

12. תנועתו איננה מאורגנת.

תנועתו של תינוק עם טונוס שרירים גבוה לרוב היא תנועה גלובלית. הוא מתהפך בבת אחד ללא הפרדות, לעתים יש לו נטייה להליכה לא יציבה, עם נפילות רבות.

***לא כל הסימנים חייבים להופיע אצל כל תינוק עם טונוס שרירים גבוה והם אף מופיעים בעוצמות שונות. 

4 סיבות עיקריות לטונוס שרירים גבוה אצל תינוקות:

  1. חווית לידה קשה או טראומטית,  
  2. לידה ארוכה או מהירה מדי, 
  3. מצוקה עוברית בלידה ועוד, 
  4. אשפוזים, בדיקות פולשניות, 

טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות- 4 המלצות להקלה על הילד ועל ההורים.

  1. מומלץ לארגן עבור תינוקכם סדר יום ברור הכולל טקס שינה קבוע בכל ערב.      
  2. רצוי ליצור תנאים וסביבת השינה המותאמים לצרכיו.
  3. חשוב לבצע תרגילים לשחרור שרירי התינוק ולהרגעתו, בשילוב עם עיסוי מרגיע ועדין – כך תוכלו ללמד את התינוק להירדם בקלות ולישון ברוגע ביום ובלילה.
  4. תנוחת הערסול הינה התנוחה חשובה מאוד מכיוון שהיא מסייעת לתינוק להיכנס למצב של רוגע.

 

  • חשוב לדעת שאם התינוק שלכם סובל מטונוס שרירים גבוה ויש לו קשיים בשינה, הוא סובל מכאבי בטן, גזים, פליטות והמון אי שקט, מומלץ לקבל כלים מותאמים אישית ולקבל טיפול משולב, כדי להקל על כל התופעות. הניסיון שלי מראה שייעוץ שינה סטנדרטי לתינוק עם טונוס שרירים גבוה לא עוזר ,כי הורים לתינוקות האלה זקוקים לכלים מסוג אחר. 

    כדאי לדעת שטיפול מוקדם ועקבי הינו תנאי חשוב להצלחה. הטיפול בתינוק צעיר הוא קל ומהיר יותר ודורש השקעה קטנה יותר, בהשוואה לטיפול בילד גדול.

    אם הפעוט שלכם אובחן עם טונוס שרירים גבוה, כדאי לדעת שעם הכוונה מקצועית וכלים מותאמים באופן אישי לילדכם תוכלו להגיע להקלה משמעותית

    אני מזמינה אתכם לקבל ממני הכוונה מקצועית והמלצות לתרגילים מיוחדים, עיסויים וטכניקות ייחודיות, כדי שתוכלו גם אתם לעזור לקטנטן שלכם להגיע להרדמות ללא בכי וללא התנגדות, ולשינה של לילות שלמים ורגועים. חשוב לציין, שכדי להגיע לשיפור משמעותי, תצטרכו להתמיד ולפעול לפי תוכנית מותאמת אישית לאורך זמן. לרוב אפשר להגיע להקלה תוך כמה שבועות. 

    אתם מוזמנים ליצור איתי קשר כאן ולקבל הסבר על שיטת העבודה שלי עם תינוקות עם טונוס שרירים גבוה. 

    אני כאן בשבילכם בכל שאלה והתלבטות!!

 

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

17 תגובות
  1. עדן

    טונוס שרירים גבוה

  2. שני

    תודה רבה לך!!! קראתי ועשיתי עיסויים וממש הרגיע את התינוקת שלי בת החודשיים

  3. הילה

    שלום אלה שמי הילה ואני אמא טרייה לתינוק בן 4 חודשים אוטוטו הילד שלי לא מאובחן שיש לו טונוס שרירים אבל לפי מה שתיארת זה בול הילד שלי ואני גם מרגישה שזה זה
    אנחנו חיים בחו״ל ואני אשמח להתייעץ איתך לגבי מה אפשר לעשות ואיך להקל עליו ולגרום לו לישון יותר טוב ולהיות רגוע מבלי להתלונן כל הזמן
    המון תודה

  4. כנרת

    שלום רב,
    שמי כנרת מוריין, יש לי תאומים בני 9 חודשים: אלון והדר. לאחרונה, מזה חודשיים וחצי, הדר מתקשה מאוד בשינה, היא מתעוררת פעמים רבות הלילה ולא נינוחה, היא מקבלת מענה לכל צרכיה הפיזיים , טיטול, בקבוק וכד אך היא עדיים מתקשה לישון במיטת התינוק, במהלך היום היא ישנה מעט
    מה עלינו לעשות וכיצה מאבחנים טונוס דרירים גבוה?

  5. רועי

    היי , התינוק שלי בין 5.5 חודשים . הוא מתמתח כל היום כאילו משהו מציק לו ומשמיע מן בכי/ קול של משהו שמציק לו . אני מאוד אשמח אם תוכלי לעזור לי . תודה רועי

  6. ella

    היי רועי, קודם כל בגיל הזה יש המון סיבות לתופעה שתיארת. הילד יכול להראות סימנים של חוסר שקט בגלל גזים, כאבי בטן, אולי משהו נוסף שקשור למצבו הבריאותי, אך יחד עם זאת חשוב לוודא שהוא ישן מספיק שעות במהלך היום. ייתכן והוא לא ישן בהתאם לצרכים ולכן נראה לא רגוע. חסר לי המון מידע, לכן אני מזמינה אותך לפנות אלי לקבלת הכוונה וייעוץ אישי, אם אתם רוצים לקבל עזרה ולהקל על הילד. אשמח לעזור לכם!

  7. ella

    מעולה שני, אני ממש שמחה לשמוע שהתינוקת יותר רגועה ואת מרגישה הקלה. תמשיכי לעקוב אחרי התכנים שלי באתר או בערוץ היוטיוב שלי, כאן יש לך הדרכות נוספות בנושים שונים ומגוונים. רק בריאות!הדרכות שליפור שינה של תינוקות

  8. גל סופר

    היי אלה.
    אני גל אמא של רני בת 11 חודשים. התיאור של הטונוס הגבוה מתאים בדיוק למצב שלי.
    אשמח אם תוכלי ליצור עמי קשר על מנת שנוכל לבדוק התאמה של טיפול למצב.

  9. ella

    היי גל, שמחה שאת מתחברת למה שכתבתי עלתינוקות עם טונוס שרירים גבוה. אני עוסקת המון שנים בייעצי שינה לתינוקות עם טונוס גבוה, עזרתי לאלפי הורים במצבים מאתגרים מאוד. אצור איתך קשר

  10. Nadia Lander

    היי יש לי תינוקת בת חודשיים, מאז שנולדה אומרים לנו שיש לה טונוס גבוה, והיא אכן חזקה מאוד וחסרת מנוחה, בוכה הרבה, לא אוהבת להישאר בשום מצב/תנוחה יותר מכמה דקות. משתדלים לשמור על סדר יום קבוע, במהלך היום לא נרדמת בכלל אז מרדימים אותה במנשא באופן יזום וכשנרדמת לא ניתן להניח אותה בעריסה, מיד מתעוררת. עושים טקס שינה קבוע עם עיסוי ואמבטיה ועדיין מגיעה לההרדמה של הלילה עייפה ועצבנית, הרדמה ארוכה לפעמים של שעתיים-שלוש עד שנכנסת לשינה עמוקה. במהלך הלילה כן ישנה ומתעוררת לאכול כל 3-4 שעות. תוך כדי שינה מוציאה הרבה קולות וזזה, אבל עדיין ממשיכה לישון. נשמח להתייעץ אם לדעתך יש דברים נוספים שכדאי לנסות

  11. ella

    נדיה יקרה, אני מבינה ללבך, נראה שלא קל לכם בכלל…אכן התאור שלך מתאים מאוד לתינוקת עם טונוס שרירים גבוה. אפשר להקל על הקטנטונת, אני מאמינה שעם כלים מתאימים
    תוכלו לראות הקלה. אצור אתך קשר בימים הקרובים ואשמח לתת לך הסבר איך הייעוץ שלי יכול לעזור לכם.
    את יכולה ליצור איתי קשר בווטסאפ http://bit.ly/2WWDBFL. אני כאן כדי לעזור לכם!

  12. יולי

    היי
    קראתי את כל משרשמת ויש לי תינוקת בת 4 חודשים עוד שבוע וזה ממש עליה פשוט כימעט הכל איך מאבחנים את זה למי הולכים?

  13. ella

    היי יולי יקרה, את יכולה לגשת לרופא ילדים או לפיזיוטרפיה. גם אני מאבחנת ונותנת ייעוץ להקלה על תינוקות עם טונוס שרירים גבוה. רק בריאות!!

  14. הדסה

    שלום וברכה
    הבת שלי בת 6 וחצי חודשים והיא פעילה מאד מתהפכת וזוחלת. בדרך כלל בשעות היום היא ילדה די מרוצה ושמחה ישנה במשך היום בערך שעתיים וחצי
    שינות שהן בדרך כלל מאד קלות ויכולה להתעורר מהם מאד מהר
    הבעיה האמיתית מתחילה בלילה עד לפני חודש היה לה סדר יום בנושא השינה והיתה נרדמת מיד. היום כל לילה זה ממש מלחמה של בכיות ובסוף גם לא נרדמת אני מורידה אותה על הריצפה שתשחק ותתעייף ורק אחרי זה היא מוכנה ללכת לישון רק בעזרת הנקה בסביבות השעה 12 בלילה
    ובמשך הלילה היא מתעוררת הרבה פעמים ואם היא נרדמת זה רק בעזרת הנקה (מציצה) ממושכת
    אם תוכלי לעזור לי זה ממש ישמח אותי תודה רבה

  15. ella

    היי הדסה, לפי התאור שלך יש כאן כמה סיבות לרגרסיה בשינה. אחת מהן היא הקפיצה בהתפתחות הילדה והשניה-סדר יום שלא מתאים לה.
    כל עוד הילדה נרדמת בחצות היא לא תוכל לישון בשקט. וכמובן ההרגל להרדם בהנקה הורס את הכל. ממליצה לך בחום להתחיל לעבוד על
    ההרדמות ללא הנקה וללא עזרה. אם תרצי הסברים איך עושים זאת, בלי לתת לילדה לצרוח שעות, את מוזמנת לפנות אלי.
    אפשר ללמוד בעזרת קורס דיגיטלי במחיר מיוחד או ייעוץ אישי. אשמח לעזור לך!

  16. הודיה

    היי אלה שמי הודיה
    הבן שלי בן חודשיים כמעט
    כל לילה מגיע למצב של בכי שלא פוסק לפחות שלוש שעות בכי חזק ביותר שמביא לחוסר אונים
    חוץ מיזה השינה של הילד מאוד חלשה הוא ישן ממצמץ כל כמה דק משמיע רעשים ומתעורר בקלות אשמח לדעת מה אפשר לעשות תודה רבה

  17. ella

    היי הודיה, אני מבינה ללבך. חשוב להבין מה עובר על תינוקך. האם הוא סובל מכאבי בטן או גזים, האם מציק לו משהו? הוא אמור לישון במהלך היום לפחות 5 וחצי שעות במצטבר, אם הוא ישן פחות-כנראה הוא עייף מדי.
    אם תרצי לקבל ממני הסבר מפורט לגבי כל הסיבות לקשיי השינה ואי שקט שלו, ובעיקר, פתרונות יעילים להקלה עליו-את מוזמנת להיות איתי בקשר ולקבוע ייעוץ אישי. טיפים כלליים לא עוזרים במצבים כאלה, מניסיון.
    יש לי כל הכלים לעזור לך, אני כאן לכל שאלה!!

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
דילוג לתוכן