שינה של תינוקות בחודש הראשון אחרי הלידה

במאמר תקבלי כלים לשיפור שינה של תינוקות בחודש הראשון אחרי הלידהתינוק צעיר בחודש הראשון אחרי הלידה עדיין נמצא בשלב       ההסתגלות לעולם החדש אחרי המעבר מהנוחות והנועם הבטוח של הרחם. תינוקות רבים בגיל הזה סובלים מכאבי בטן וגזים, שגורמים להם לקשיים בהרדמות ובעיות שינה ביום ובלילה. כל אלה עשויים להשפיע על השינה של תינוקות בחודשים הראשונים אחרי הלידה. תינוק שישן טוב ביום ובלילה הוא בד”כ תינוק יותר רגוע ושליו. שינה טובה מעודדת צמיחה טובה בגובה ובמשקל.

קצב הגדילה של התינוק בשנה הראשונה הוא מהיר מאוד. תינוקות רבים מכפילים את משקלם בגיל 6 חודשים. הורמון הגדילה שמופרש בזמן שינה של תינוקות, הוא אחראי על כך ויש לו השפעה גדולה על גדילה וצמיחה של תינוקות.

סדר היום של תינוק אחרי הלידה עדיין לא קבוע ולא מאורגן. הרך הנולד זקוק לכ18 שעות שינה ביממה-לפחות 4 תנומות ביום של כ8 שעות שינה בסה”כ. תינוק בן חודש ישן כ18-16 שעות בממוצע ביממה, בין 6-7 שעות שינה ביום.

כדי להקל עליו בתקופת ההסתגלות ולבנות בסיס טוב לשינה של תינוקך בעתיד תתחילי לארגן לו סדר יום שיתבסס על עקרון המחזוריות: שינה-ארוחה-פעילות וחוזר חלילה. כך תעזרי לתינוק שלך ללמוד להירדם ללא קשיים ולישון טוב ביום ובלילה.

אם תינוקך בן חודש ועדיין מחליף בין יום ולילה, דעי שזה מצב נפוץ ומוכר. לרוב אחרי חודש-חודשיים הוא ילמד לישון בלילה ולהיות ערני ביום. בכדי לעזור לו, תחשפי אותו לאור השמש ביום ותקפידי לא להדליק אורות בחדר בשעות הלילה כדי שירגיש את ההבדל.

כדי לארגן סדר יום לתינוק אחרי הלידה, חשוב לשמור על 3 כללים:

1-תהיי ערנית לסימני העייפות שלו ותרדימי אותו בהקדם ברגע שתינוקך נראה עייף. קיטורים או בכי, אי שקט, פיהוק, שפשוף עיניים, עצירת פעילות, מבט מופנה הצידה או פעלתנות-יתר– כל אלה מהווים סימן לכך שתינוקך כבר מספיק עייף וזקוק לשינה.

2-כדאי ליצור לתינוקך טקס שינה קבוע כבר בחודש הראשון אחרי הלידה. טקס השינה כולל: אמבטיה, האכלה, שיר או סיפור ומוזיקה נעימה, והשכבה בחדר חשוך. טקס קבוע יעזור לתינוקך להבין שהיום הסתיים והגיע הזמן לישון.

3-אם תינוקך מתעורר בשעות הלילה לא כדאי לנהל איתו שיחות ולא להדליק אורות-תשתדלי להאכיל אותו בחדר עם אורות עמומים ובשקט, כדי לסייע לו להיכנס לשינה בקלות.

אם תינוקך בן חודש ואת מרגישה שעדיין אין לו סדר יום ברור ומובנה-זה בסדר. בגיל הזה אפשר ואף מומלץ להתחיל לבנות שגרה וסדר יום קבוע לתינוקך, זה יעזור לו מאוד וייתן לו תחושת בטחון שמאוד חשובה לתינוקות אחרי הלידה.

בהצלחה!

אם יש לך שאלות, התלבטויות, אם את נתקלת בקשיים ואתגרים-

את מוזמנת לשתף, לשאול ולהשאיר לי תגובות-אני כאן בשבילך!

אלה

 מאמרים נוספים על בעיות שינה

אצל תינוקות:

-כיצד להקל על חוסר שינה והעייפות של ההורים כאשר התינוק איננו ישן בלילה

-איך להרדים תינוק-כלים מעשיים להורים עייפים

-תינוק מתעורר מוקדם מאוד בבוקר

-בעיות שינה אצל תינוקות בגיל 4חודשים-סיבות ודרכי הקלה

-בעיות שינה אצל תינוק מצונן

-שינה וצמיחת שיניים 

-תינוק מחליף בין יום ולילה

תגובות

  1. מאת הילה:

    שלום,
    ביתי בת חודש והיא ניזונה מסימילאק.
    הלילה לא התעוררה לאכול לאחר 3-4 שעות כפי שהיה עד עכשיו.
    היא אכלה בקבוק אחרון בשעה 19:30 וכשהתעוררתי בשעה שלוש לפנות בוקר
    נגעתי בה והיה נראה כי היא שקועה בשינה מאוד חזקה. החלטתי לתת לה שעה נוספת ובמידה ולא תתעורר לבדה אעיר בכדי להאכיל אותה וכך באמת היה.
    השאלה שלי היא, האם זה בסדר לפתוח בפער שעות כזה גדול כבר בגיל חודש? לדעתי אם לא הייתי מעירה אותה לאכול היא הייתה ממשיכה לישון עד הבוקר היא זה לא מסוכן , האם פער כזה לא יכול לגרום לירידת הסוכר בגוף?
    תודה

  2. מאת ella:

    הילה שלום,
    אני מבינה ללבך. מדאיג אותנו כשתינוקות ישנים הרבה שעות ברצף ולא מתעוררים לאכול,
    בעיקר כשרגילים לאכול כל 3-4 שעות.
    אם ילדתך נולדה במשקל תקין ועולה יפה במשקל וגובה, אין צורך להעיר אותה בלילה לאכול.
    כשהיא תרצה לאכול היא בטח תתעורר לבד :)
    רק תינוקות עם משקל נמוך, פגים ותינוקות שנמצאים במעקב בגלל בעיות בריאות זקוקים להאכלה בלילה כל 3-4שעות.
    הרבה בריאות ונחת!