תינוק בוכה בלילה-9 סיבות לתופעה וגם טיפים להקלה

בעיות שינה אצל תינוקות באות לידי ביטוי בדרכים שונות.

תינוקות רבים לא מצליחים להירדם בלי בכי, וכתוצאה מכך בוכים המון בלילה, מתוך שינה, או מתעוררים עם בכי קורע לב. לעומתם חלק מהתינוקות מתעוררים בלילה עם חיוכים וצחוקים, ורוצים לשחק, כאילו יום חדש התחיל.

המצב הזה, שתינוק בוכה בלילה ולא ברור מה מציק לו ומדוע הוא לא מצליח להירגע, גם כשמנדנים אותו בידיים או בעגלה המון זמן, מאוד מתסכל ומדאיג את ההורים, וגורם להם להיות חסרי אונים.

תינוק בוכה בלילההנה 9 סיבות עיקריות לתופעה:

  1. עייפות קשה היא הגורם מספר אחד לבכי רב בלילה.

תינוק עייף שלא ישן מספיק במהלך היום עלול להתעורר המון בלילה בבכי קורע לב, כך שכל ניסיון של ההורים להרדימו בחזרה עלול להביא לכישלון. המצב בד"כ נראה כך: הקטנטן רוצה לישון, אך לא מצליח לחזור לשינה רגועה וזה מתסכל אותו נורא.

  1. תינוק עלול לבכות ולהתעורר המון בלילה בגלל בעיה בריאותית.

תופעות כמו כאבי בטן, גזים, כאבי שיניים, אלרגיות עם גירודים, צינון, נזלת, ועוד-כל המצבים האלה עלולים לגרום לקטנטנים להיות באי שקט ולבכות המון בלילה.

  1. תינוק בוכה בלילה מפני שתנאי הסביבה לא מתאימים.

כשהקטנטן סובל מאי נוחות, כי חם לו מדי, או קר מדי בחדר, כשיש רעשים שמעירים אותו, כשהבגדים שלו לא נוחים, החיטול שלו מלא-כל המצבים האלה עלולים להפוך את השינה שלו ללא רגועה ולגרום לו לבכות ולהתעורר המון.

חשוב לדעת שתינוקות רגישים שהיו חשופים להמון רעש או המולה במהלך היום, עלולים להתעורר עם בכי גדול בלילה, אז אם אתם הורים לתינוק רגיש כדאי לשים לב על כך.

  1. הקשר בין סדר היום של התינוק ובכי בלילה.

לעתים קרובות הסיבה לבכי גדול בלילה קשורה לסדר יום שלא מתאים לקטנטן, לדוגמה:

הוא ישן מעט מדי תנומות, או שהוא ישן תנומות קצרות מדי כל פעם (כ20-30 דקות בלבד). גם אם הילד נרדם מאוחר בלילה, סביב השעה 22-23, יש לו סיבה להתעורר עם המון בכי.

  1. לעתים קרובות תינוק בוכה בלילה אם הוא רגיל להירדם עם עזרה.

קטנטנים שזקוקים לנענועים בידיים, במנשא, על הכדור או בעגלה, או פעוטות שנרדמים עם הנקה או עם בקבוק, עלולים להתעורר בלילה כדי לקבל עזרה שוב ושוב, וזה מצב נפוץ מאוד, שמאפיין בעיות שינה אצל תינוקות וילדים בגילאים שונים. כשזה קורה, הילד עלול להתעורר בציפייה וידיעה ברורה שעד שלא יעזרו לו להירדם בחזרה, הוא לא יירגע, וזה מתיש את ההורים, כי היקיצות האלה עם הזמן עלולות להפוך ליותר תכופות.

  1. חרדת נטישה או חרדת זרים עלולות לגרום להמון בכי בלילה.

כשתינוק חווה חרדת נטישה קשה, הוא עלול להגיע להתקפי בכי קשים מאוד, בעיקר בלילה. חרדת נטישה היא שלב התפתחותי שכל תינוק עובר, היא מגיעה לעתים קרובות בעליות וירידות, ועוברת עם הזמן, תוך חודש וחצי-חודשיים בממוצע. בתקופה הזאת הקטנטן שלכם כנראה ידרוש המון ידיים, יחס וקרבה אליכם במהלך היום. אם הוא חווה חרדת זרים, כנראה אף אחד חוץ מההורים לא יצליח להרים אותו לידיים, לעתים קטנטנים לא מוכנים להיות בידיים של סבתא או סבא, זה בהחלט עלול לתסכל את כולם. תזכרו שזה זמני ולא יימשך לנצח.

  1. הקשר בין בכי בלילה והטמפרמנט של הילד.

אם אתם הורים לילד אנרגטי, פעלתן, ערני ומאוד סקרן, קרוב לוודאי גם אתם שמתם לב שכל אירוע מרגש או חוויה מיוחדת ומסעירה, שהילד שלכם עובר, עלולה לגרום לו לבכי גדול מתוך שינה, או יקיצות עם בכי קורע לב. הורים לתינוקות וילדים שכל דבר מאוד מסקרן ומעניין אותם, מדווחים על יותר שיבושי שינה ובכי גדול בלילה ביחס לתינוקות אחרים, כי הפעוטות האלה חווים את העולם בצורה אחרת. אם אתם מרגישים שגם הקטנטן שלכם הוא ילד מאוד מפותח, ערני ואנרגטי, אתם זקוקים לכלים ייחודיים מותאמים באופן אישי, כדי לאפשר לקטנטנים לישון לילות שלמים בלי בכי.  

  1. תינוק בוכה בלילה בתקופת ההסתגלות לשינויים ומעברים.

אם עברתם דירה לא מזמן, או שהקטנטן שלכם נכנס לראשונה למעון, או שנולד לכם תינוק נוסף-קרוב לוודאי שתשימו לב שהפעוט שלכם התחיל להתעורר בלילה עם בכי. זאת תופעה מוכרת ומאוד נפוצה שרוב המשפחות עוברות בתופה של שינוי, בעיקר אם היו יותר מדי שינויים בפרק זמן קצר.

  1. שלבי התפתחות חדשים ובכי רב בלילות.

כשהקטנטן מצליח לראשונה להתהפך, לזחול, להתיישב, או לעמוד, ואתם רואים שכל פעם שהוא מגיע לתנוחה חדשה או למקום חדש, הוא מתלהב ומתרגש, כנראה תשימו לב שגם השינה שלו בלילה הפכה ללא רגועה. רוב הילדים שעוברים שלבי התפתחות חדשים, מתעוררים בלילות אין ספור פעמים, כי הם מתהפכים או זוחלים מתוך שינה, או נעמדים במיטה עם עיניים עצומות, גם כשעייפות שלהם מגיעה לשיאים. לרוב אחרי כשבועיים המצב משתפר, זה זמני. אם הרגלי השינה של הפעוט שלכם היו מעולים, יש סיכוי גבוה שהמצב ישתפר. אם הילד תמיד נרדם עם המון עזרה ולא ישן טוב לפני שהוא הגיע לקפיצה התפתחותית, ייתכן מאוד שתראו רגרסיה גדולה.

תינוק בוכה בלילה -5 המלצות פרקטיות להקלה על הקטנטן ועליכם

  1. דבר ראשון-חשוב להבין מה עובר על הילד שלכם.כשנדע מה הסיבה לבכי שלו, יהיה לנו הרבה יותר קל להקל עליו. אם הוא לא מרגיש טוב, או שיש קשר לכאבי בטן, גזים, צינון וכו', שווה לקבל המלצות מהרופא כדי לעזור לו.
  2. שמתם לב שהילד שלכם מפהק ומשפשף עיניים כל היום? כנראה הגיע הזמן לשנות את סדר היום שלו ולבדוק האם הוא ישן מספיק. כשתצליחו למנוע עייפות קשה, תראו הקלה משמעותית בשינה של הפעוט שלכם בלילה.
  3. אם הילד שלכם מתעורר בבכי בלילה, בגלל שהוא נרדם בנענוע בעגלה, או במיטת הוריםואתם מעבירים אותו למיטה שלו בלילה, אז מומלץ ללמד את הילד להירדם במיטה שלו, בלי עזרה. אני ממליצה להתקדם בצעדים כקטנים, כי רוב התינוקות לא אוהבים שינוים גדולים ועלולים לבכות המון, אם תפעלו בצורה מהירה מדי, או תבחרו בשיטה שלא מתאימה לילד שלכם.
  4. כשתינוק חווה חרדת נטישה, או חרדת זרים, חשוב לוודא שהוא מקבל מענה מידי ולא נשאר לבד. אם נשאיר אותו לבד, תחושת חוסר הבטחון שלו תתעצם ואז התקפי הבכי ביום ובלילה יהפכו להרבה יותר קשים וממושכים.
  5. אם הילד שלכם מאוד אנרגטי, פעלתן, ערני וסקרן, והוא לא מצליח להרגיע את עצמו לפני שינה, תתחילו לשים לב אם הטקס בערב מתאים לו? אם אין לכם עדיין טקס, אז זה הזמן להכניס אותו לשגרת ההרדמה שלכם, כדי שתראו שהשינה של הקטנטן הופכת ליותר רגועה ורצופה.

כל תינוק או פעוט הוא שונה, יחיד ומיוחד. לכן הפתרונות שיתאימו לכל תינוק יכולים להיות שונים. לעתים נדרש זמן והתמדה כדי להגיע להקלה משמעותית ולטווח ארוך.

אם קשה לכם ואתם מתוסכלים וחסרי אונים, כי כל מה שניסיתם לעשות עד עכשיו לא עזר,

צרו איתי קשר ואשמח לעזור לכם ולפעוט שלכם בעזרת שיטה עדינה, רכה והדרגתית, בלי בכי. ניתן לשלוח לי הודעה כאן או בווטסאפ

אני כאן לכל שאלה!!!

נ.ב. כדי לקרוא עוד על שיטה עדינה ורכה שפיתחתי אני ממליצה לכם להיכנס לכאן, ולהוריד את המדריך החינמי שכתבתי במיוחד עבורכם.

***המאמר כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, הוא מתאים גם לבנות

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
דילוג לתוכן