תינוק לא נרדם- כלים להקלה על הקטנטן ועל ההורים

"אני אמא לילד מקסים וחייכן בן 6 חודשים. התינוק שלי לא נרדם בלי בכי וזה קשה לי נורא. הוא מאוד ערני וסקרן, אולי זאת הסיבה שהוא כמעט ולא ישן במהלך היום. אם הוא מצליח להירדם אחרי שאני ממש מתעקשת איתו, אז הוא ישן לא יותר מחצי שעה, ותמיד מתעורר עם חיוך, כאילו ישן שעתיים. הכי קשה לי שאני מזהה סימני עייפות, מרדימה אותו אחרי 20 דקות, ועושה הכל לפי הספר, אבל כלום לא עובד. זה נורא מתסכל שהוא נראה עייף ולא מוכן לישון. אני משתדלת להרדים אותו כל יום לפי חלונות שינה, אבל הוא תמיד מתנגד וצורח. אני לא מבינה למה הוא תמיד נרדם עם בכי קורע לב, זה מתיש אותי נורא! האמת, כל פעם שאני הולכת להרדים אותו, אני מרגישה כמו במלחמה, זה לא אמור להיות ככה! מה אני עושה לא נכון?"

כך תיארה לי נטע, את המצב עם התינוק שלה, ועצב גדול נשמע בקולה. האמת, שכל יום אני שומעת סיפורים דומים מהורים עייפים ומותשים. זו אחת הבעיות הנפוצות ביותר בתחום שינת תינוקות, בגללה הורים עייפים פונים אלי כדי לקבל כלים ועזרה להקלה על קטנטנים.

מדוע תינוק לא נרדם בלי בכי? 5 סיבות עיקריות:

1-תינוק לא נרדם בגלל שהוא עייף יותר מדי.

ייתכן מאוד שזה נשמע לכם לא הגיוני, אך זה המצב: תינוקות עייפים מתנגדים לשינה, לכן חשוב לוודא שאתם מרדימים אותם בעיתוי הנכון. המשפט  שאומר שכדאי להביא את הקטנטן לעייפות גדולה כדי שהוא יצליח לישון טוב הוא רק מיתוס וכל מי שפועל בדרך הזאת בד"כ מגלה שהיא לא נכונה.

2- תינוק לא נרדם בקלות אם מרדימים אותו כאשר הוא לא מספיק עייף. כדי להירדם בלי התנגדות, תינוקות צריכים להגיע לרמת עייפות מסוימת. אם זה לא קורה, ואנחנו נתחיל להרדים את הפעוט מוקדם מדי, כנראה ההרדמות תהיה קשה, ארוכה ומתישה. אם הילד שלכם עדיין לא עייף מספיק, אז תנו לו עוד קצת זמן לשחק לפני שאתם משכיבים אותו לישון. ואם הילד שלכם מאוד עייף אז תקדימו את ההרדמה. חשוב להיות גמישים וקשובים לצרכים שלו ולא להקשיב להמלצות של סובבים שלעתים לא כל-כך מבינים למה הילד שלכם זקוק באופן אישי.

3-תינוק שחווה חרדת נטישה או מצב של לחץ לא יירדם בקלות.

כל המצבים שגורמים לקטנטנים להיות בחוסר שקט וחוסר בטחון משפיעים על איכות השינה ועל ההרדמות שלהם. כאשר הקטנטן עובר שינויים, לדוגמא כניסה לגן חדש, מעבר דירה, לידת אח, או חרדת נטישה, קרוב לוודאי תרגישו שההרדמות שלו הפכה לארוכה ומתישה.

כדי להקל על ההרדמות של הקטנטן בתקופת שינוים, כשהילד מרגיש חוסר בטחון, אני ממליצה לכם לתת לו מענה ולא לחשוש לתת לו המון ידיים, הוא זקוק להמון חום ואהבה. תהיו שם בשבילו, אבל תנסו למנוע יצירת הרגלים לא בריאים, כמו הרדמות בידיים, בעגלה, עם בקבוק, עד כמה שניתן.

4-תינוק לא נרדם בקלות אם הוא רגיל להירדם עם עזרה.

אם הקטנטן שלכם תמיד נרדם בידיים או בעגלה, עם נדנודים, תוך כדי הנקה, עם בקבוק-כל המצבים האלה לא יאפשרו לו להירדם בקלות. ייתכן מאוד שאחרי תקופה מסוימת תגלו שגורמי תלות כבר פחות עוזרים, ולא מאפשרים לו להיכנס לשינה רגועה. אם זה המצב, תתחילו ללמד אותו להירדם בלי עזרה, זה יביא להקלה משמעותית.

5-איך הטמפרמנט והאופי של הקטנטן משפיעים על ההרדמות שלו.

תינוקות ערניים, סקרנים ופעלתנים בד"כ לא מוכנים להירדם בלי התנגדות, כי קשה להם להיפרד מההורים ומהעולם, מהחוויות והצעצועים. זאת סיבה נפוצה מאוד להתנגדות קשה שהורים רבים חווים בשעות ההרדמות, וזה קורה גם עם תינוקות קטנים, גם עם פעוטות בני שנתיים-שלוש.  

החדשות הטובות, שגם אם תינוקכם לא מוותר בקלות ולא אוהב לישון, אפשר ללמד אותו להירדם בלי לתת לו לבכות, בהדרגה.

6-מה הקשר בין טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות וקשיים בהרדמות.

תינוקות שמתקשים להרפות ולשחרר את השרירים, כי כל הגוף שלהם בהחזקה(הורים מתארים אותם בד"כ כתינוקות מאוד חזקים), לרוב הם לא מצליחים להירדם בלי בכי. אם יש לכם חשש שהקטנטן שלכם סובל מטונוס גבוה, כדאי לעבור בדיקה אצל רופא או פיזיותרפיסטית ואז לקבל ייעוץ מקצועי וכלים יעילים להקלה על הפעוט ועליכם.

תינוק לא נרדם בלי בכי ובלי התנגדות- 4 דרכים להקלה על הילד ועל ההורים.

1-מומלץ ליצור שגרה של תנומות במהלך היום בהתאם לגיל, וטקס לילה טוב קבוע.

תינוק שתמיד מרדימים אותו בשעות קבועות אחרי טקס מרגיע, יגיע להרדמות בלי בכי ובלי הרבה התנגדות. אל תנסו למשוך את הזמן אם הקטנטן שלכם משפשף עיניים, תרדימו אותו כדי למנוע מצב של עייפות גדולה.

2-חשוב להקפיד על יצירת תנאי סביבה מתאימים.

אם תרדימו אותו בחדר שקט, חשוך, עם בגדים נעימים וטמפרטורה מתאימה, איכות השינה שלו תשתפר וההרדמות תהפוך ליותר קלה. ישנם תינוקות שלא יירדמו אם חם להם, או קר מדי בחדר, וישנם תינוקות שמתקשים להירדם כאשר הבית מלא רעשים.   

 3-עיקרון נוסף וחשוב הוא גמישות עם ארוחות ותנומות בהתאם למצב.

 אל תתעקשו להרדימו אם הילד שלכם עדיין לא עייף מספיק, גם אם לפי הספר הוא כבר מזמן אמור לישון. תנו לו עוד קצת זמן לשחק ולהגיע לעייפות. תתנהלו בהתאם למצב הרוח שלו, תהיו גמישים, ואל תנסו להרדימו "בכוח". אם הוא עייף מאוד, אבל לא מצליח להירדם, תנסו למצוא את הדרך שתאפשר לו להיכנס לשינה בלי לתת לו לבכות.

4-תוודאו שתינוק שלכם לא מדלג על התנומות במהלך היום.

אם הפעוט שלכם הוא ילד פעלתן וכל היום נמצא בתנועה, אם כל דבר מסקרן ומעניין אותו, תזכרו שגם אם הוא לא נראה עייף, הוא צריך לישון במהלך היום בהתאם לגיל שלו. לעתים קרובות שינוי קטן בתנאים סביבתיים, כמו הורדת תריס בחדר של הילד שלכם, יכול לעודד אותו להירדם בצורה קלה יותר ובלי התנגדות.

5.אם תינוק לא נרדם בגלל טונוס ששרירים גבוה-הנה מה שאתם יכולים לעשות:

אם גיליתם שהקטנטן שלכם סובל מטונוס שרירים גבוה וזאת הסיבה לכך שהוא לא מצליח להירדם ותמיד בוכה, צורח ומתנגד לשינה, אל תחכו שהמצב ישתפר מעצמו. הניסיון שלי עם אלפי הורים לתינוקות עם טונוס שרירים גבוה מראה שעם הזמן ההתנגדות שלהם מגיעה לשיאים, כי הם מתחילים להבין איך לקבל נדנודים בידיים, על הכדור, הנקה, או כל דבר אחר שיעזור להם להירדם, בעזרת בכי או תלונה. אם יש לכם חששות שהתינוק לא נרדם בגלל שקשה לו להרפות ולשחרר את השרירים, אם אתם מזהים אצלו סימנים של טונוס שרירים גבוה ואתם רוצים לעזור לקטנטן אך לא יודעים איך,

אפשר ליצור איתי קשר ולשלוח לי הודעה כאן.

אשמח לעזור לכם!

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
דילוג לתוכן