תינוק מתעורר בלילה-איך להקל עליו?

תינוק מתעורר בלילה בבכי ואת מחפשת דרך להקל עליו ועליך?“התינוק שלי בן 9 חודשים מתעורר בלילה כל שעה-שעתיים. עד לפני כחודש הוא היה ישן לפחות 8 שעות ברצף. לאחרונה הוא מתעורר בבכי קורע לב ולא מצליח לחזור לשינה במשך שעה-שעתיים. נראה שמיום ליום המצב רק מחמיר ומשתי יקיצות הלילה הגענו למצב שהילד קם כל שעה…מה לעשות? אני מיאשת!!!

המשפטים האלה חוזרים על עצמם כל פעם בשיחות שלי עם הורים עייפים ובהודעות שאני מקבלת במייל ובפורומים שאני מנהלת. במאמר הזה אסביר לכם מה הן הסיבות שגורמות לתינוק שלכם להתעורר בלילה ואיך אפשר להקל עליו ועליכם.

יקיצות תכופות בלילה היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר שגורמת להורים לפנות ליעוץ שינה לתינוקות או ילדים. כשתינוק מתעורר ונשאר ער לשעה-שעתיים כולם סובלים, גם התינוק, וגם ההורים.

תינוק מתעורר בלילה-מדוע זה קורה

ואיך להקל עליו?

1. הרדמות עם עזרה (עם הנקה, בקבוק, נדנודים בידיים, על הכדור ועוד). תינוק שרגיל להירדם עם הנקה, בידיים, או בנדנודים ידרוש עזרה גם בלילה כשיעבור ממחזור שינה למחזור נוסף. לכן חשוב מאוד ללמד אותו להירדם לגמרי לבד, בהדרגה. יכולת להירדם ללא עזרה מאפשרת לו לישון יותר שעות ברצף בלי לבכות.

2. סדר יום לא מתאים, לדוגמא שנת יום ארוכה מדי או קצרה מדי. תינוק שישן תנומה ארוכות מדי, עלול לקום בלילה עם תחושה כאילו לא רוצה לישון יותר. אם הקטנטן שלכם ישן פרקי זמן קצרים ביום הוא יתעורר יותר בלילה. זאת הסיבה שנוצרים חלונות ערות, כאשר הקטנטן משחק, צוחק ולא נראה עייף. הפתרון הטוב ביותר הוא לבנות לו סדר יום בהתאמה אישית.

3. תנאי סביבה לא תואמים, לדוגמא אור בחדר או טמפרטורה לא מתאימה. תינוקות שונים זה מזה, לכן כדאי לשים לב האם התינוק שלכם ישן טוב בחדר חשוך או עם אור קטן, האם הוא סובל כשחם מדי בחדר או שהוא מעדיף לישון כשהחדר שלו מחומם היטב?

4. תינוק למד שלב התפתחותי חדש ורוצה לתרגל שוב ושוב גם בלילה(לדוגמא התהפכות, עמידה ועוד). זה מצב מוכר ונפוץ מאוד, בעיקר אצל תינוקות בגיל 9-10 חודשים. לעתים קרובות הורים מתארים לי איך הקטנטן שלהם נעמד בלילה למרות שהוא נראה עייף מאוד, אבל הוא מתעקש לעמוד למרות העייפות. גם כשמשכיבים אותו הוא יעמוד שוב ושוב, עד שיגיע לאפיסת כוחות. כדי להקל עליו שווה לתרגל איתו את המיומנות החדשה במהלך היום. כדאי לתת לו הזדמנויות להוציא אנרגיה, להיות יותר בפעילות כדי שהילד יגיע לעייפות ולא ירצה לתרגל בלילה.

5. חרדת נטישה או חרדת זרים-תינוק לא מצליח לישון ברוגע כי חרדה משתלטת עליו והוא נכנס למצב של “כוננות” וחושש שאחד ההורים יתרחק ממנו לשניה. כדי להקל על הקטנטן כדאי לחזור על המשפט “אמא/אבא כאן”, לתת לו הרבה ידיים במהלך היום, לשחק איתו במשחקי ב”קוקו”, ועוד.

השלב הזה הוא שלב התפתחותי שכל תינוק עובר ונמשך כחודשיים בממוצע.

6. תינוק עובר שינוי-מעבר לחדר חדש, גן חדש, לידת אח ועוד. גם בתקופה של הסתגלות ילדכם זקוק להרבה חום ואהבה, אל תחששו לפנק אותו. לעתים שינה משתבשת לשבוע בתקופת שינויים והמצב משתפר בהדרגה. תהיו סבלניים.

7. תינוק מתקשה להירגע או להרפות את הגוף, וזקוק לעזרה כדי להרגיע את עצמו, לדוגמא הנקה או נדנודים בידיים. אם הקטנטן שלכם נראה מאוד חזק, לא יודע להרפות ולשחרר את השרירים והרדמות שלו מלווה בהמון בכי והתנגדות-תקראו את המאמר הזה כדי לוודא אם אין לו טונוס שרירים גבוה.

8. בעיות בריאות-לדוגמא צינון, נזלת, שקד שלישי, כאבי בטן, גזים, גראפסים תקועים, גירודים בעור ואלרגיות ועוד…אם הקטנטן נושם עם פה פתוח, נוחר בשינה או סובל מגזים בלילה-חשוב לגלות את הסיבה ולטפל בבעיה.

9. רגישות לרעשים, מגע, נטיה לבהלה-עלולות לגרום לתינוק או לילד להתעורר מכל רחש הכי קטן

ולבכות בכי קורע לב. כדי להקל עליו ולאפשר לו שינה טובה בלילה שווה לנסות להרגיעו עם רעש לבן או נעימות של לילה טוב ברקע.

10. טמפרמנט-פעלתנות יתר, ערנות וסקרנות גדולה-ניסיון שלי עם מאות משפחות שעברו אצלי ייעוץ שינה לתינוקות מראה שתינוקות פעלתנים, ערניים וסקרנים מתעוררים בלילה הרבה יותר מתינוק אחר. כדי לעזור לו לישון תקפידו על סדר יום וזמן של רגיעה לפני ההרדמות.

6 המלצות להקלה על תינוק

שמתעורר בלילה:

1. תקפידו על סדר יום קבוע ועל טקס שחוזר על עצמו כל ערב כדי לתת לו תחושת בטחון.
2. כדאי להגיע לבדיקת רופא כדי לוודא שאין בעיה בריאותית שעלולה לשבש שינה שלו.
3. תנו לו הרבה ידיים, חום ואהבה במהלך היום, בעיקר אם הקטנטן עובר חרדת נטישה.
4. תנסו להימנע מהדלקת אור בלילה. אם חייבים להחליף לו חיטול תדליקו מנורת לילה קטנה.
5. כדאי להימנע משיחות ומשחקים עם הילד בלילה.
6. תתחילו ללמד אותו להירדם ללא עזרה, בצורה עצמאית.

המלצות להרדמות עצמאית:

כדי ללמד את הקטנטן להירדם ללא עזרה כדאי להניח אותו במיטה כשהוא עייף כדי שיירדם. מומלץ לתת לו טפיחות או ליטוף ולשיר לו שיר ערש או ללחוש, כדי שיגיע להרדמות במהרה. אל תתייאשו אם לא הצלחתם להרדימו כבר בניסיון הראשון. בד”כ נדרש פרק זמן של שבוע-שבועיים או יותר, עד שהקטנטן לומד את המיומנות החדשה הזו. אני ממליצה להימנע מהרדמות עם בכי, כי אם הקטנטן יירדם בכל פעם כשהוא לא רגוע הוא לא יצליח לישון ברוגע. תהיו קשובים אליו ותתאזרו בסבלנות כי התהליך לוקח זמן.

אם אתם ניסיתם שיטות שונות והשקעתם המון מאמץ כדי

לשפר שנת לילה של הילד, ושום דבר לא עזר,

אם אתם מחפשים דרך יעילה שתאפשר לכם להפוך שינה

של לילה שלם מחלום למציאות, בלי לתת לקטנטן לבכות,

ומבינים שכדי ללמד את הילד לישון ברצף כל הלילה

יש לעבור תהליך הדרגתי, צעד אחרי צעד,

אם אתם מוכנים לקבל עזרה ותמיכה

כדי להקל על ילדכם,

הורידו מדריך חינמי על שינת תינוקות כאן

 וגלו מה היא הנוסחה לשיפור שינה של תינוקות וילדים, 

בעזרתה מאות משפחות בארץ ובחו”ל

חזרו לשינה של לילות שלמים ורגועים. 

אני כאן בכל שאלה!