בכי של תינוקות-מידע להורים מודאגים של תינוקות לא רגועים

בכי של תינוקות הוא אחד מהנושאים החשובים, שמדאיגים ומעסיקים את מחשבותיהם של הורים טריים בראשית דרכם. כשהורים שואלים אותי, "מדוע התינוק שלי בוכה ביום ובלילה? למה התינוק שלי לא רגוע ואיך אפשר להקל עליו?", אני תמיד מסבירה, שהתקופה הראשונה לאחר הלידה עלולה להיות לא קלה עבור הרך הנולד. המעבר מתנאי הרחם, הדומים לגן העדן, אל העולם החדש והלא מוכר, והמלא ברעשים, תנועה ושינויים, עלול להיות קשה ומפחיד עבור תינוקכם. תקופת הסתגלותו של תינוק ממוצע נמשכת כ-3 4- חודשים. ישנם  קטנטנים, שתהליך הסתגלותם לעולם קל ומהיר יותר משל אחרים. לעומתם, ישנם תינוקות שקשה להם להסתגל, והתקופה הזו נמשכת הרבה מעבר לחצי שנה. במידה ותינוקך טרם הסתגל לאחר הלידה, לרוב נראה תינוק לא רגוע, מבוהל, או מתקשה להירדם ללא עזרה. גם כאבי בטן וגזים הם סימנים אופייניים לקשיי הסתגלותם של קטנטנים.

גם הורים טריים, לאחר הלידה, זקוקים לזמן על מנת ללמוד ולהכיר את תינוקם. לא קל להבין מדוע תינוק בוכה ולמה הוא זקוק כדי להירגע…הכתבה הזו תעזור לכם להקל על תינוק לא רגוע ולהיכנס למסלול של רוגע ושקט אחרי הלידה.

סוגי הבכי של תינוקות:

בשבועות הראשונים קשה לנו לזהות את סוגי הבכי של תינוק שלנו השונים ולהבין מדוע הוא לא רגוע. אי שקט ובכי של תינוקות גורם להמון דאגות, בלבול וחוסר בטחון אצל הורים חדשים. כאשר הקטנטן שלך נכנס למצב של בכי היסטרי, ונראה לך, שכל מה שתעשי לא יעזור, זה מצב שמלחיץ ומייאש  כל הורה, גם הורה עם ניסיון , וזה טבעי.

בכדי להקל על תינוק לא רגוע ולסייע לו, חשוב ללמוד להגיב בצורה מתאימה. לשם כך, מומלץ מאוד ללמוד את ההבדלים בין הצורות השונות של בכי, על מנת להצליח למנוע התקפים חוזרים של בכי אצל תינוקך.

כשתינוק סובל מכאב: נשמע בכי של צרחות, בטונים גבוהים או צליל חזק מאוד, שבהמשך נשמע כיבבות. מטרתו לגרום להורה להגיב באופן מיידי וללא דיחוי. לעתים קרובות, התינוק לא נרגע גם בידיים של ההורה, נראה שהוא מבקש "עזרו לי, אני סובל!" בכי של כאב גורם לנו לגשת אליו מיד ולחפש דרך יעילה להקל עליו.

כשתינוק רעב: נשמע בהתחלה, בכי חלש או מתון. בהמשך, אם התינוק לא מקבל מענה מתאים, הבכי מתגבר ועלול להישמע כצרחות. בכי של רעב לא נרגע כשמרימים אותו בידיים, ולעתים מלווה בהכנסת אצבעותיו של התינוק לפיו או תנועת חיפוש עם השפתיים.

כשתינוק עייף: נשמע בכי מנדנד ואפילו עצבני, כאילו הקטנטן שלך מתלונן. לעתים התינוק גם ישפשף עיניים, ויפהק או יעצור את פעילותו בכדי להראות לכם שהוא עייף.

דרישה לתשומת לב: בכי שנשמע כיבבות משולבות עם הברות שונות או לעיתים כצרחות. תינוקות משועממים לפעמים לומדים לצרוח כדי למשוך את תשומת לבם של מבוגרים. הם כאילו מבקשים שיתייחסו אליהם, שירימו אותם על הידיים. כאילו אומרים: "אמא, קשה לי להיות לבד"!

לא קל לזהות את הסיבה לבכי של תינוקך בתקופה הראשונה אחרי הלידה, אך הניסיון מראה, שכשהורים לומדים לעשות זאת, חייהם נראים לגמרי אחרת.

מדוע תינוקות בוכים?

רוב התינוקות חשים חוסר ביטחון בתקופה הראשונה אחרי הלידה, וזהו תפקידנו, ההורים, לסייע להם להסתגל למקומם החדש בצורה הכי טובה, הכי מהירה והכי קלה.

אחת השאלות, שמעסיקה כל הורה בראשית דרכו הינה : כיצד נוכל לסייע לתינוק כשהוא בוכה? מדוע תינוקות בוכים כל-כך הרבה? אלה הן שאלות אשר גורמות לנו להמון מתח וחוסר ביטחון.

זכרו, שתינוקכם הקטן זקוק להרבה מאוד מגע, לקרבה להורים, ולמענה מהיר ומתאים לצרכיהם. תינוקות בוכים כי זוהי הדרך היחידה שבה הם יכולים למשוך את תשומת ליבם של ההורים, זהו סוג התקשורת היחיד שהם מכירים לאחר הלידה.

מדוע תינוקות בוכים?

רעב, כאב, ואי נוחות ועייפות גדולה- הן הסיבות השכיחות ביותר לבכי אצל תינוקות אחרי הלידה.

סיבות נוספות :

שעמום,חוסר תנועה, חרדה, בהלה, צורך להיות קרוב לאמא/אבא, צורך במגע ועוד.

מניסיון של שנים רבות בעבודה עם תינוקות, אני שמה לב, שתינוקות שנולדו בלידות קשות, לידות אשר כללו התערבות או סיבוכים, ניתוח ועוד, נוטים להתקפי בכי, במידה רבה הרבה יותר, בהשוואה לתינוקות אחרים.

תינוקות שעברו לידה טראומטית זקוקים ליחס שונה – הרבה יותר חיבוקים ואהבה, מגע ועוד…

מומלץ מאוד להגיב מיד לבכי – בכדי להעניק לתינוקכם הרגשה שהוא אהוב מוגן ובטוח, ולסייע לו להסתגל במהירות לעולמו החדש, ולפתח מיומנויות תקשורת.

מה עלול לקרות אם לא תגיבו באופן מהיר לבכי של תינוקכם:

אם נתעלם מבכי של תינוק קטן- נראה  התקפי בכי תכופים יותר ובעצמות גבוהות יותר. קרוב לוודאי, שההתקף  יהיה  ארוך יותר וקשה יותר, ויגרום לתחושת תסכול אצל כל בני המשפחה.

זכרו, שהיעדר מענה לבכי של תינוק עלולים לעורר אצלו תחושות של חוסר ביטחון, ייאוש וחוסר אמון. מחקרים  רבים שנעשו בתחום במהלך שנים, מראים, שבמידה והמצב נמשך לאורך זמן, ודפוס ההתעלמות מבכי של קטנטן חוזר על עצמו – הילד עלול להתפתח לאדם חסר ביטחון.

אם את מכירה הורים חדשים שמתמודדים עם התקפי בכי של תינוקות שלהם, ועדיין אינם מצליחים להבין מה הסיבה לכך, ואת רוצה לעזור להם ולהקל עליהם – העבירי אליהם את המאמר הזה. הם בוודאי יודו לך 🙂

אם תינוקך בוכה יום ולילה, ואינך יודעת כיצד להקל עליו ,

תזכרי שאת לא לבד,

אני כאן בשבילך!

מאמרים נוספים על אי שקט ובכי

של תינוקות :

איך להקל על כאבי בטן וגזים אצל תינוקות

שאלות על אי שקט ובכי אצל תינוקות

איך לעזור לתינוק מצונן

חוסר שקט וקשיי תנועה אצל תינוק

טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות

הצטרפי לפורום בניהולי "שינה ואי שקט אצל תינוקות" בפייסבוק

קבלי מתנה: 

ספר הדרכה ליולדת בשווי של 97 ש"ח-"טיפול בתינוק חדש בבית"

בכדי להוריד את הספר בחינם הרשמי כאן:

 באהבה,

אלה גרשטיין

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
דילוג לתוכן