בעיות שינה אצל תינוקות-כל הסיבות לרגרסיות ודרכי הקלה עליהן

כל ילד חווה רגרסיות בשינה לפחות פעם-פעמיים בשנתיים הראשונות לחייו. זאת אחת הסיבות הנפוצות בגללן הורים עייפים פונים לייעוץ שינה לתינוקות כדי לחזור לשינה רגועה בלילות ולהרדמות נעימה ללא בכי.

מהי רגרסיה בשינה?

רגרסיה היא החמרה באיכות השינה שמאופיינת בקשיים גדולים בהרדמות, בשינה במהלך היום ויקיצות רבות בלילה, עם בכי וצרחות, לעתים גם קימה מוקדמת בבוקר, סביב השעה 4-5.

בעיות אלה מופיעות, לעתים קרובות בצורה מפתיעה, בלי הודעה מוקדמת, ומהוות משבר גדול, שהופך את השינה של הקטנטן למאתגרת מאוד, ולא רגועה.

מה הם הסימנים שהילד שלכם חווה רגרסיה בשינה?

  • לעתים קרובות מופיעות בעיות שינה אצל תינוקות בשעת ההרדמות -כאשר כל הרדמות מלווה בהמון בכי והתנגדות, והופכת לארוכה ומתישה.
  • יקיצות בלילה,עם בכי רב. לעתים הילד הופך לערני, צוחק ומשחק ולא מוכן לחזור לשינה במשך שעה-שעתיים.
  • שינה לא איכותית במהלך היום: תנומות קצרות, וקושי לחזור לשינה אחרי 20-30 דקות, למרות העייפות.
  • יקיצה מוקדמת בשעה 4-5 בבוקר, כאשר הילד לא מוכן להירדם בחזרה.

אפשר לחלק את כל הסיבות לרגרסיה בשינה ל-4 קטגוריות

  1. רגרסיות שקשורות לגיל הילד.
  2. רגרסיות שקשורות למחלות, צינון, כאבי שיניים.
  3. רגרסיות שקשורות לקפיצה התפתחותית או מעבר לשלב התפתחותי חדש.
  4. רגרסיות שקשורות לשינויים בחיי הילד או המשפחה: לידת אח חדש, מעבר דירה, מעבר לחדר נפרד, או מיטת מעבר, ועוד.

במאמר הזה אתן לכם מידע על רגרסיות בשינה שמתרחשות בגילאים שונים ועל הדרכים להקל על המצב המורכב הזה.

בעיות שינה אצל תינוקות ומשבר גיל 4 חודשים:

בתקופה שתינוק חווה את משבר גיל 4 חודשים, השינה שלו משתבשת ורוב ההורים מדווחים שהקטנטן לא מוכן להירדם בלי בכי, ובלי התנגדות. לעתים קרובות התינוק מקשית את הגב ובוכה כל פעם שההורים מנסים להכניס אותו למיטה. גם השינה שלו במהלך היום ובלילה הופכת ללא איכותית, לרוב הוא ישן תנומות קצרות ומתחיל להתעורר בלילה אין ספור פעמים.

מה הן הסיבות העיקריות למשבר גיל 4 חודשים:

משבר גיל 4 חודשים מופיע מכיוון שהתינוק מתחיל להבין ולקלוט הרבה יותר מידע מהסביבה. הוא לומד לתקשר עם ההורים, להוציא קולות, לתפוס צעצועים, והופך להרבה יותר פעיל. בד"כ בתקופה שהתינוק עובר את משבר גיל 4 חודשים הורים מדווחים על המון יקיצות בלילה וקושי רב בהרדמות, וזה מתסכל ומתיש את ההורים ואת הילד.

4 המלצות להקלה על משבר גיל 4 חודשים:

  1. כדאי לבנות לתינוקכם סדר יום בהתאם לגילו ולהקפיד על שינה טובה במהלך היום. התינוק שלכם זקוק ל4-5 שעות שינה בממוצע ב4 תנומות.
  2. רצוי לצמצם בהדרגה את כל גורמי התלות בשעת ההרדמות, עד כמה שאפשר.
  3. מומלץ להרדים את הקטנטן לתנומות יום ארוכות, עד כמה שניתן, בשעות קבועות.
  4. אם אתם לא מקפידים על טקס קבוע לקראת ההרדמות-זה הזמן להתחיל להכניס אותו לשגרת השינה של התינוק. טקס קבוע מעניק לקטנטן תחושת ביטחון שכל-כך חשובה לשינה טובה, בעיקר בתקופה שהוא חווה את המשבר גיל 4 חודשים.

בעיות שינה אצל תינוקות ומשבר גיל 9 חודשים:

הסיבות העיקריות למשבר גיל 9 חודשים

רגרסיה בשינה עלול להופיע בטווח הגילאים בן 8-10 חודשים. היא קשורה לקפיצה בהתפתחות מוטורית, לחרדת נטישה, להתקדמות בהתפתחות הקוגניטיבית ,שפה ותקשורת. רוב התינוקות בגילאים האלה לומדים לעמוד, וכתוצאה מכך נורא מתלהבים מהיכולת החדשה לראות את העולם מזווית חדשה. זאת הסיבה בגלה הם לא מוכנים לשכב במיטה, כדי להירדם. ההרדמות במצב הזה יכולה להפוך לארוכה ומאוד מתישה, וגם שנת הלילה עלולה להשתבש, כיוון שהפעוט עלול להתעורר כל שעה-שעתיים עם בכי רב.

ההמלצות להקלה על תינוק בתקופת משבר גיל 9 חודשים:

אם התינוק לכם מתנגד להרדמות, לא כדאי להילחם איתו, או להכריח אותו לשכב במיטה, כי אם ננסה לשכנע אותו או נתעקש -כנראה ניתקל בהתנגדות הרבה יותר גדולה והמצב רק יחמיר. כדאי להסביר לו שהגיע הזמן לישון, לעודד אותו לשכב במיטה ברוגע, וללמד אותו בהדרגה להירדם בעזרת שיטה עדינה ורכה, בלי לתת לו לבכות.

משבר שינה בגיל שנה וחצימאפיינים וסיבות עיקריות:

פעוט בגיל הזה לרוב מרגיש שהוא כבר גדול, שהוא התבגר ורוצה להיות עצמאי.

חלק מהילדים כבר מתחילים להתנגד המון לכל דבר ולעתים מגיעים להתקפיי זעם ותופעות נוספות של גיל המרד הראשון. חלקם חווים חרדת נטישה שעלולה לגרום למשבר שינה בגיל שנה וחצי. לעתים הפעוט מתקשה להבין מה הוא רוצה, כי הוא מנסה להתמודד עם דילמה: מצד אחד הילד רוצה להיות תינוק קטן של אמא, ומצד שני הוא רוצה להראות לכולם שהוא כבר גדול, עצמאי ומבין הכל.

4 המלצות להקלה על פעוט שחווה משבר שינה בגיל שנה וחצי: 

  1. תקפידו על סדר יום עם שינה טובה במהלך היום, למשך שעתיים לפחות.
  2. תלמדו להציב גבולות ולדבר עם הילד כך שהוא יקשיב לכם וישתף פעולה.
  3. מומלץ להרגיל אותו להרדמות עצמאית, רגועה וללא בכי.
  4. אם הילד שלכם חווה חרדת נטישה, תקפידו לתת לו המון חום ואהבה.

בעיות שינה בגיל שנתייםמאפיינים עיקריים:

גיל השנתיים מאופיין בהמון שינויים בהתנהגות ובדיקת גבולות. אם זה לא מספיק, כל ילד חווה בגיל הזה רגרסיה בשינה ברמה כזאת או אחרת. בעיות שינה בגיל שנתיים מגיעות בד"כ יחד עם שינויים בהתנהגות הילד, כמו התקפיי זעם, בדיקת גבולות, וויכוחים, דעתנות. לרוב הילד ינסה לדחות את שעת ההרדמות, הוא יכול לרדת מהמיטה אין ספור פעמים כדי לשחק, להשתולל, לצחוק, או לבכות. לעתים הוא יספר להורים שהוא לא עייף ולא רוצה לישון. לעתים קרובות הורים עייפים משתפים אותי שהפעוט שלהם מתנהג כמו ילד היפראקטיבי, הוא מתרוצץ בבית ומסרב להיכנס למיטה.

המלצה להקלה על בעיות שינה בגיל שנתיים:

  1. גם בגילאים האלה יש חשיבות רבה לסדר יום ושינה טובה בצהריים. הפעוט זקוק לשינה ארוכה, למשך שעתיים בערך, כדי למנוע עייפות, שגוררת המון בעיות בהתנהגות בגילאים האלה.  
  1. אם אתם מתמודדים עם פעוט דעתן ועקשן, שלא נרדם בקלות ובודק גבולות כל הזמן, תנסו להימנע מוויכוחים ומלחמות על כל דבר, כי מריבות לרוב לא מביאות לשיתוף פעולה. יחד עם זאת, חשוב להקפיד על הצבת גבולות, וללמד את הילד שאם ההורים מחליטים או מבטיחים משהו, הם יקיימו את ההבטחה. תקפידו להעביר לילד שלכם מסרים ברורים, ואל תוותרו אם הוא לא משתף פעולה. 

     התקופה הזאת היא מאתגרת ולא פשוטה, אך אם תצליחו למנוע עייפות גדולה ותקפידו על הכללים האלה, השינה של הפעוט שלכם יכולה להשתפר.

 אם אתם עייפים ומותשים, כי ניסיתם כבר את כל השיטות שלא עזרו,,הורים יקרים ולא ברור לכם מה גרם לרגרסיה בשינה של הילד שלכם, אם אתם מוכנים לעשות הכל כדי שהשינה שלו תשתפר, כי חשוב לכם לאפשר לו שינה והתפתחות טובה ובריאה צרו איתי קשר בעמוד הזה או בהודעת ווטסאפ כדי לבדוק האם יש התאמה בין מה שאתם רוצים למה שאני יכולה להציע לכם .

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
דילוג לתוכן